Vandaag organiseren de Boerenbond en de Landelijke Gilden voor de 36ste keer de Dag van de Landbouw. Een ideaal moment om de landbouwers in onze gemeente te bedanken voor hun harde inzet. Dag in, dag uit zijn ze in de weer voor hun dieren en bedrijf om ervoor te zorgen dat we elke dag opnieuw kunnen genieten van al dat lekkere eten op ons bord.

Landbouwers steunen

Het is dan ook vanzelfsprekend dat we onze landbouwers ten volle ondersteunen. Het Pajottenland is een van de mooiste plattelandsgebieden in onze provincie. De land- en tuinbouw vormen een belangrijke, economische sector binnen de open ruimte. De landbouwers in onze gemeente moeten de nodige ruimte en kansen krijgen om hun job ten volle te kunnen uitoefenen. We voeren daarom een beleid dat garant staat voor een duurzame, toekomstgerichte ontwikkeling van land- en tuinbouwbedrijven waarbij we volop gaan voor het model van de familiale landbouw. Zulke bedrijven zijn in handen van gezinnen die over hun eigen werkkapitaal beschikken en zelf keuzes maken en beslissingen nemen over wat er op hun bedrijf gebeurt.

We erkennen en waarderen de inspanningen die de hele sector levert. Met de vergunningsverlening en plannen geven we rechtszekerheid aan land- en tuinbouwbedrijven. We zijn trots op de lokaal geproduceerde prodcuten en zullen landbouwers blijven ondersteunen in hun productie, maar ook in de verbreding van de land- en tuinbouw en de promotie van hun job en producten.

Gemeenteraadslid Kurt Penninck en in oktober kandidaat voor de gemeenteraadsverkiezingen, is zelf al twintig jaar actief als landbouwer en kent als geen ander de knepen van het vak.

& Werd de landbouwmicrobe in je familie doorgegeven van generatie op generatie?

Kurt: "Toen ik klein was, draaide alles rond de boerderij. Ons gezin stond er mee op en ging er mee slapen. Dat ik mijn vader zou opvolgen, was bijna een vanzelfsprekendheid. Dat is in de loop der jaren wel veranderd. De jonge landbouwer wil naast de boerderij ook nog een (sociaal) leven/vakantie en past hier zijn bedrijfsvoering naar aan door onder meer mechanisatie, een melkrobot, hulp door derden of door werk uit te besteden in loonwerk. Onze kinderen helpen wel eens op de boerderij, maar kunnen zich nog wel ontplooien in hun hobby's. Zij hebben later de vrije keuze of ze het bedrijf willen verderzetten of niet."

Dagelijks mogen werken in de natuur, met onze dieren, en dat doorheen de vier seizoenen, dát maakt de job zo mooi - Kurt Penninck

& Wat maakt de job van landbouwer zo bijzonder?

Kurt: "Ongetwijfeld het dagelijks werken in en met de natuur en met onze dieren. Het leven met de vier seizoenen: zaaien, oogsten en in de winter de stalperiode van de dieren. Het is zeer gevarieerd werk. Helaas worden we steeds meer geconfronteerd met regeltjes en wetten met na onze werkzaamheden overdag steeds meer (digitaal) papierwerk. Dat beknopt ons in onze vrijheid."

& Hoe belangrijk is jouw job voor de samenleving en voor onze gemeente?

Kurt: "Land- en tuinbouw zorgen er niet alleen voor dat er dagelijks 'brood op de plank' komt met melk, brood, eieren, vlees en aardappelen. Onze producten dienen ook als grondstof voor de vele afgewerkte producten die we dagelijks veroberen. Zo zorgt de landbouw indirect voor tewerkstelling in toevlevering en verwerkende bedrijven. Landbouw is en blijft heel belangrijk voor het beheer van de open ruimte en zorgt voor het landelijk karakter van ons landschap. Vele bedrijven zorgen tegenwoordig ook voor verbreding in de sector: hoevetoerisme, zorgboederijen, hoevewinkel, groene energie... Zo ben ik zelf een halve dag op de week zorgboer in samenwerking met het Zonnelied uit Tollembeek."

>> Onze volledige landbouwvisie lees je hier

• Landbouw