Een gemeente waar automobilisten en fietsers elkaar (graag) zien, daar gaan we voor. Want de veiligheid van onze inwoners op de weg moet gegarandeerd worden.

Tijdens de Week van de Mobiliteit was er deze week terecht grote aandacht voor verkeersveiligheid en hoe we ons verplaatsen in het verkeer. Als partij gaan we alvast volop voor een fietsvriendelijke gemeente en voor veilige en leefbare schoolomgevingen en dorpskernen. Op die manier stimuleren we kinderen (en hun ouders) om meer met de fiets naar school te gaan. Want de fiets is goedkoop, snel, gezond en klimaatvriendelijk. Geen enkel ander vervoermiddel bundelt al deze voordelen. Door de wandelwegen naar school goed te blijven onderhouden, kan de jeugd te voet vlot op weg naar de klas zonder rekening te moeten houden met voorbijrazende auto’s of vrachtwagens.

Fietsvriendelijke gemeente

Voluit voor een fietsvriendelijke gemeente gaan, betekent uiteraard investeren in nieuwe voet- en fietspaden. Een goede infrastructuur zorgt er namelijk voor dat mensen zich sneller en op een duurzame manier kunnen verplaatsen om te winkelen, op bezoek te gaan bij familie of vrienden, of om naar het werk te gaan. Elke dag trekken bijvoorbeeld heel wat inwoners met de fiets naar ons station. Onze gemeente staat dan ook bekend als een typische pendelgemeente. Daarom moeten onze treinstations behouden blijven, net als goede spoorverbindingen. Daar blijven we voor pleiten, zodat onze werkende en studerende inwoners snel en veilig op hun bestemming geraken.

Ook de bus behoort tot een belangrijk verplaatsingsmiddel in onze gemeente. We ijveren voor het behoud van opstapplaatsen en gunstige routes en uurregelingen, vooral dan voor onze schoolgaande jeugd.

Toch gebruiken ook heel wat mensen de wagen om zich te verplaatsen in onze gemeente. Het parkeerbeleid moet daarom nog beter afgestemd zijn op onze inwoners, vooral in de dorpskernen.

>> Ontdek waar we voor gaan op het vlak van mobiliteit

• Mobiliteit & openbaar vervoer