De start van het nieuwe schooljaar is voor heel wat kinderen, leerkrachten en directies telkens weer een spannend moment. Vol goede moed en nieuwe energie gaan ze met z'n allen aan de slag om er opnieuw een leerrijk, maar ook plezierig schooljaar van te maken. We blijven investeren in onze jeugd, want dat is investeren in de toekomst. Het zijn namelijk onze kinderen en kleinkinderen die de toekomst van onze gemeente kleuren. En die toekomst begint bij op een veilige manier naar school kunnen gaan om er degelijk en kwaliteitsvol onderwijs te volgen.

Hoe zorgen we voor kwaliteitsvol onderwijs?

Door nog meer samenwerking tussen de vijf scholen in onze gemeente, zorgen we voor een gedeeld aanbod van het onderwijs om de kwaliteit ervan gelijk te trekken. Want onze oogappels verdienen alleen het allerbeste.

Verder stimuleren we alle scholen in onze gemeente om nog meer in te zetten op actief burgerschap. Het leert kinderen onder meer om na te denken over gezonde voeding en over hoe ze op een bewuste manier met het milieu dienen om te gaan. Het ontwikkelt hen tot sociaalvaardige en verantwoordelijke jongeren die de nodige kansen krijgen om zich te ontplooien en om hun talenten, vaardigheden, interesses en competenties te ontwikkelen.

Wie bovendien zijn kind in een van onze scholen wil inschrijven, wil dat zorgeloos doen. Op een wachtlijst terechtkomen, hoort daar niet bij. Met een inschrijvingsbeleid moeten wachtlijsten voorkomen worden en krijgen eigen inwoners de kans om hun kind naar een school (naar keuze) binnen de gemeente te laten gaan.

Hoe kunnen onze kinderen veilig naar school?

Een gemeente waar automobilisten en fietsers elkaar (graag) zien, daar gaan we voor. Wie zijn kinderen of kleinkinderen naar school laat fietsen of wandelen, wil dat namelijk met een gerust hart doen. Onze schoolomgevingen en dorpskernen veilig en leefbaar houden, is onze doelstelling. Op die manier stimuleren we kinderen (en hun ouders) om meer met de fiets naar school te gaan. Want de fiets is goedkoop, snel, gezond en klimaatvriendelijk. Geen enkel ander vervoermiddel bundelt al deze voordelen.

Door verder de wandelwegen naar school goed te blijven onderhouden, kan de jeugd te voet vlot op weg naar de klas zonder rekening te moeten houden met voorbijrazende auto’s of vrachtwagens.

Hier zetten we ons de komende jaren voor in:

• Meer samenwerking tussen de vijf scholen in Galmaarden
  • Scholen stimuleren om in te zetten op actief burgerschap: kinderen leren omgaan met gezonde voeding en milieu, en respect voor elkaar via een anti-pestbeleid
  • Ontwikkelen van een inschrijvingsbeleid zodat wachtlijsten worden voorkomen
  • Veilige schoolomgevingen
  • Wandelwegen naar scholen blijven onderhouden